سیلاب، زخمی دیگر بر پیکر کشاورزی

قزوین – ایرنا – سیلاب هفته گذشته به باغات و مزارع قزوین آسیب هایی را وارد کرد تا پس از خسارات بی سابقه سرمازدگی فروردین سال قبل این بار نیز در نخستین روزهای سال زخمی دیگر بر پیکر کشاورزی وارد شود.

به گزارش ایرنا، با وجود مهار سیلاب در قزوین، براساس آخرین آمار بدست آمده کشاورزی این استان در بارندگی های اخیر متحمل 560 میلیارد ریال خسارت شده که البته پیش بینی می شود این رقم با تکمیل اطلاعات مربوط به ارزیابی ها افزایش پیدا کند.
قزوین مانند برخی استان های کشور روزهای 10 تا 12 فروردین ماه سال جاری یکی از پربارش ترین ایام چند دهه اخیر را تجربه کرد، تا حدی که اداره کل هواشناسی بارش 70 تا 90 میلی متر و در برخی نقاط تا 100 میلی متر بارندگی را برای استان پیش بینی کرد.
افزایش سطح دبی رودخانه های ارنجک، باراجین، یالیان، حاجی عرب، خررود با دبی بسیار بالا در پی این بارندگی ها و در بعضی موارد تا 120 متر مکعب بر ثانیه سبب شد تا 100 درصد نیروهای امدادی استان به حالت آماده باش درآمده و به منظور جلوگیری از ورود آب به مناطق شهری و روستایی دست به کار شوند.
با این وجود، سیلاب نخستین روزهای سال 98 به برخی باغات و مزارع استان قزوین خساراتی وارد و برخی کشاورزان را دچار دغدغه های جدی کرد.

**رهاسازی آب رودخانه ها در مزارع منجر به خسارت شد
یکی از کشاورزان ناحیه شهری چوبیندر قزوین که اراضی مربوط به این منطقه خسارت زیادی را از سیلاب هفته گذشته متحمل شده است به خبرنگار ایرنا گفت: طی بارش های اخیر و جاری شدن سیلاب در استان بیش از 300هکتار از مزارع کشاورزی شامل گندم، جو، کلزا و زعفران در مزارع چوبیندر خسارت دید.
جواد زینلی با بیان اینکه عامل اصلی خسارت به مزارع کشاورزی رهاسازی آب رودخانه ها به مزارع بود،افزود: مسئولان استان برای جلوگیری از خسارت به ناحیه روستاها و شهر، جریان رودخانه های نواب، بازار و ارنجک را به سمت باغات و مزارع کشاورزی منحرف کردند و همین مسئله سبب شد که خسارات شدیدی به اراضی کشاورزی منطقه وارد شود.
وی همچنین اضافه کرد: برخی تصور می کنند که آب رودخانه برای کشاورزی مفید است و به همین علت تصمیم گرفتند تا جریان ناشی از طغیان را به سمت مزارع کشاورزی هدایت کنند، درحالی که این آب ها حاوی گل و لای بوده و نخاله های بسیاری را با خود به همراه داشته و به نهال و بذرها خسارت وارد می کند.
زینلی به بسته بودن مسیرهای رودخانه در قزوین اشاره کرد و گفت: از مسئولان استانی تقاضا دارم که انتهای رودخانه های خررود به سمت قم را باز کرده و اجازه دهند که جریان آب به مسیر اصلی خود بازگردد.
وی همچنین به خسارت نیم هکتار اراضی کاشت زعفران در چوبیندر اشاره کرد و گفت: به طور حتم با اتفاقات اخیر و خسارت هایی که به بخش کشاورزی وارد شده است، اگر حمایتی از این حوزه صورت نگیرد به کاهش تولیدات منجر می شود.

**سیلاب خسارت خاصی به باغات سنتی قزوین وارد نکرد
نماینده باغداران سنتی قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بارش های اخیر برای باغات استان قزوین نعمت بزرگی بود که در باغات سنتی قزوین هیچ گونه خسارتی ایجاد نکرد.
حسین کاکاوند افزود: بخش اعظم خسارت های باغداران سنتی مربوط به سرمازدگی پس از باران در 17 فروردین سال جاری بود که سبب شده برای باغداران سنتی قزوین دغدغه های زیادی ایجاد شود.
وی تاکید کرد: خسارت های اصلی بخش کشاورزی در سیلاب های اخیر متوجه دهقانان و دامداران بوده و طی آخرین اطلاعات کشاورزان بویین زهرا و چوبیندر از اتفاقات اخیر خسارت قابل توجهی متحمل شدند.

**سپر پنداشتن باغستان در مقابل سیلاب سخنی غیر علمی است
رییس سازمان مردم نهاد جنبش سبز باغستان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برخی معتقدند که باغستان قزوین به خوبی توانست در مقابل بارندگی و سیلاب اخیر ایستادگی کند که این سخن در شرایط کنونی خلاف واقع است.
محمود داوران با بیان اینکه بیشترین خسارت های صورت گرفته مربوط به باغات و مزارع جنوب شهر قزوین بوده است،اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از باغداران و کشاورزان جنوب شهر قزوین در منطقه چوبیندر و پارواک اظهار می کنند که به اندازه یک متر روی نهال کاری آنها گل و لای نشسته و خسارت هایی در این رابطه ایجاد شده است.
وی در ادامه به جریان رودخانه های استان و همچنین مسیر سیلاب اشاره کرد و گفت: در بارندگی های اخیر رودخانه ارنجک و باراجین که به نوعی در شرق شهر قزوین قرار دارند با حجم دبی بالایی روبرو بودند و همین موضوع سبب شد تا آب این ناحیه به سمت شهرستان الوند روانه شود و پس از مشکلاتی که در سه راهی شهر صنعتی الوند و همچنین شهرستان البرز ایجاد شد نهایتا بخشی دیگر از آب این رودخانه ها به باغستان های شرقی قزوین منحرف شد.
داوران همچنین گفت: نقشه توپوگرافی استان شیب رودخانه ها را به سمت جنوب شهر نشان می دهد و اگر این آب به سمت باغات جنوب هدایت نمی شد، قطعا مشکلاتی را برای شهروندان محله راه آهن قزوین پدید می آورد.
این فعال محیط زیستی علت اصلی خسارت به باغات سنتی را عدم مدیریت حوزه آبی در شهر دانست و گفت: اگر از قبل کانال کشی مناسب برای ورود آب به باغات سنتی ایجاد می شد و همچنین نیروهای انسانی حاضر در باغات نیز حضور داشتند و می توانستند آب را به نحو مناسب در اراضی تقسیم کنند، در این صورت آب جاری شده به باغات برای درختان مفید بود.
داوران خاطرنشان کرد: به علت عدم گنجایش کانال های موجود و همچنین نبود ظرفیت لازم در نهرهای باغستان این آب بدون برنامه ریزی و مهندسی دقیق به باغات وارد شده و حتی به برخی باغ های جنوب شهر قزوین خسارت زده است.

**خسارت 560 میلیارد ریالی سیلاب به کشاورزی قزوین
مسئول مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی برآوردهای اولیه بیش از سه هزار و 500 هکتار از مزارع کشاورزی به میزان 560 میلیارد ریال در پی سیلاب های اخیر استان خسارت دیده اند.
علی همت زاده با بیان اینکه هنوز آمارهای خسارت دیدگان تکمیل نشده است، اظهار داشت: پیش بینی ما این است که تا پایان هفته و جمع آوری اطلاعات از مراکز شهرستان این آمارها افزایش یابد.

** ثبت خسارت ها در سامانه متمرکز مدیرت بحران کشور برای کمک به کشاورزان
جانشین ستاد مدیریت بحران و معاون عمرانی استاندار قزوین نیزچندی پیش از خسارت به بخش های مختلف کشاورزی استان خبر داده و گفته بود: یک هزار و 700 واحد انبار نگهداری علوفه به میزان 400 میلیارد ریال و همچنین سه هزار و 400 هکتار مزرعه به همراه 30 هکتار باغ در جریان بارندگی اخیر و جاری شدن سیلاب آسیب دیدند.
علی فرخ زاد در رابطه با جاری شدن مسیر رودخانه به مزارع کشاورزی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی کشاورزان به علت خشکسالی های اخیر در بستر و یا در جوار رودخانه های خشک اقدام به کشت و زرع کرده بودند که نمونه بارز آن انتهای رودخانه یالیان در شهرستان البرز بوده است.
وی اظهار داشت: مسئولان استان هرگز آبی را به سمت مزارع کشاورزی هدایت نکردند، بلکه از ورود آب به سمت شهرها و روستاهایی نظیر حسن آباد در نزدیکی رودخانه یالیان جلوگیری کردند.
فرخ زاد با بیان اینکه جریان آب در رودخانه مسیر خودش را پیدا می کند،گفت: خیلی از مزارعی که در حاشیه رودخانه ها و نهرها وجود داشت در جریان جاری شدن سیلاب اخیر خسارت دید و این درحالی است که مزارع دیگر ما به لحاظ دوری از مسیل ها از طغیان رودخانه و ورود سیلاب در امان بودند.
این مسئول در خصوص حمایت های لازم دولت از بخش های خسارت دیده کشاورزی، گفت: تمام خسارت های اتفاق افتاده در جریان بارندگی اخیر در سامانه متمرکز مدیریت بحران کشور ثبت می شود و پس از جمع بندی این آمارها اگر قرار باشد اعتباری از سوی هیات دولت تصویب شود قطعا خسارت دیدگان مشمول آن خواهند شد.

بیان دیدگاه