ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی/ روزانه ۵۶هزار تن پسماند عادی تولید می‌کنیم

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور به قدس آنلاین می گوید: در کشور ما روزانه ۵۶هزار تن پسماند عادی تولید می شود که حدود ۱۰ تا ۱۳درصد از این مقدار، پسماند پلاستیکی است.

ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی/ روزانه ۵۶هزار تن پسماند عادی تولید می‌کنیم
دکتر مهدی خادم ثامنی با یادآوری شعار امسال سازمان محیط زیست کشور در روز زمین پاک می گوید: «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» شعار امسال سازمان محیط زیست کشور در روز زمین پاک است.

وی درباره آسیب های جدی پلاستیک به محیط زیست می گوید: پلاستیک ها مواد پلیمری هستند که تجزیه ناپذیرند و با قرار گرفتن در محیط زیست، تبدیل به ریزپلاستیک ها می شوند. این ریزپلاستیک ها نه تنها منابع زیستی آب، خاک و هوای کشور را آلوده می کنند بلکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد زنجیره غذایی شده و موجب تهدید سلامت انسان می شوند. علاوه بر این، بلعیدن کیسه های پلاستیکی توسط موجودات دریایی ضمن ایجاد خفگی، خسارت زیادی به حیات وحش و اکوسیستم دریایی وارد می کند.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به پرسش ما درباره طول مدت تجزیه کیسه های پلاستیکی بیان می کند: با توجه به تفاوت نوع پلاستیک ها و شرایط محیطی مثل دما و رطوبت، مدت زمان تجزیه نیز متفاوت است اما آن چه در مورد کیسه های پلاستیکی گزارش می شود این است که حداکثر زمان استفاده از این کیسه ها پس از خرید، کمتر از ۵ دقیقه و حداقل زمان برای تجزیه همین کیسه ها به چند صد سال زمان نیاز دارد تا از محیط حذف شوند!

جمع آوری کیسه های پلاستیکی توجیه اقتصادی دارد؟

خادم ثامنی می گوید: روزانه در کشور ما ۵۶ هزار تن پسماند عادی تولید می شود که از این مقدار بنا بر موقعیت جغرافیایی استان ها، حدود ۱۰ تا ۱۳درصد شامل پسماند پلاستیکی است.

وی تصریح می کند: بیشترین مشکل در زمینه پسماند، موضوع کیسه های پلاستیکی است چراکه وزن سبکی دارند و با کوچک ترین وزش باد، در محیط رهاسازی می شوند و از طرفی هزینه جمع آوری این کیسه ها و بازیافت آن ها توجیه اقتصادی ندارد، در نتیجه هم آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده و هم سیمای شهری را نازیبا می کند.

روزانه در کشور ما ۵۶ هزار تن پسمانده عادی تولید می شود که از این مقدار بنا بر موقعیت جغرافیایی استان ها، حدود ۱۰ تا ۱۳درصد شامل پسماند پلاستیکی استخادم ثامنی درباره رتبه ایران در تولید پسماند پلاستیکی می افزاید: گزارش های سازمان ملل نشان می دهد سالانه ۴۰۰میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می شود. اما درباره ایران آمار دقیقی در دست نیست. چراکه نمی دانیم چه مقدار پلاستیک در کشور تولید می شود بنابراین نمی توان مقایسه کرد ایران چندمین کشور دنیا در تولید پسماند پلاستیکی است. البته در گزارش ها آمده که ایران به عنوان دهمین کشور پر مصرف پلاستیک است بنابراین با توجه به این که ایران پایه نفتی است، در زمینه تولید پلاستیک از سایر کشورها پیش تر و پر مصرف تر هستیم.

این کارشناس ارشد محیط زیست اذعان می کند: در کشورهای دنیا درباره مصرف کیسه های پلاستیکی محدودیت های بسیاری اعمال می شود آن چنان که مردم برای استفاده از این کیسه ها باید مبلغ زیادی بپردازند اما در کشور ما متأسفانه هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور می گوید: هفته زمین پاک فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ سلامت محور است تا ذهنیت ها و سبک زندگی را از مصرف گرایی به سمت زندگی دوست دار محیط زیستی تغییر دهیم.

خادم ثامنی ادامه می دهد: سال ۱۴۰۰ آیین نامه اجرایی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی به تمام دستگاه ها ابلاغ شده و آن ها موظف به اجرای تکالیفی هستند که در آیین نامه آمده است که ماده سه این آیین نامه بر عدم توزیع کیسه های پلاستیکی رایگان تأکید می کند.

توزیع رایگان کیسه پلاستیکی

وی می افزاید: کیسه پلاستیکی یک کالاست و ما هیچ کالایی نداریم که رایگان توزیع شود اما مردم به اشتباه تصور می کنند پلاستیک های موجود در فروشگاه ها رایگان توزیع می شود در صورتی که فروشنده در حاشیه سود خود، هزینه پلاستیک را آورده و در واقع مشتریان هزینه پلاستیک را روی کالاهای خریداری شده پرداخت کرده اند.

خادم ثامنی به مردم توصیه می کند مصرف کیسه های پلاستیکی را کاهش دهند تا نه تنها محیط زیست بلکه سلامت خودشان مورد تهدید قرار نگیرد چراکه نجات زمین، نجات خودمان و نسل آینده است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور امیدوار است مردم مشارکت بیشتری در عدم دریافت کیسه پلاستیکی از فروشگاه ها داشته باشند و از طرفی فروشگاه ها و اصناف نیز مانند نانوایی ها کیسه پلاستیکی را با دریافت هزینه در اختیار مردم بگذارند تا به مرور زمان مردم جامعه عادت کنند از ساک های پلاستیکی چند بار مصرف و قابل بازیافت یا پارچه ای استفاده کنند تا بسیاری از مشکلات محیط زیستی کشور حل شود.

بیان دیدگاه