باورهای نادرست گونه‌های گیاهی و جانوری را تهدید می کند

تبریز-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه باورهای نادرست و خرافاتی درباره خواص درمانی، انواع گونه های گیاهی و جانوری را در زیست بوم کشور و استان تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، شهنام اشتری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به گسترش باورهای غلط از طریق افراد سودجو برای خواص درمانی شماری از گونه های گیاهی و جانوری و معجزات تولیدات ارگانیک (طبیعی)، افزود: این موضوع موجب پیدایش و توسعه بدون ضابطه و نظارت برخی مشاغل خودسر از طریق افراد بدون صلاحیت تحت عناوین اطباء سنتی، عطاری و گیاهان دارویی شده است که موجبات قلع و قمع جوامع گیاهی و جانوری را فراهم می کند.

وی اظهار کرد: افراد فرصت طلب با سوء استفاده از نیازهای جامعه انسانی، میزان تقاضا و در نتیجه قیمت کلیه خدمات مربوطه که از طریق اکوسیستم های طبیعی تامین می شود، را افزایش داده و برای حیات وحش و گونه های حانوری نیز ایجاد تهدید می کنند.

اشتری تهدید انقراض گونه های گیاهی را گام اول انقراض تنوع زیستی جانوری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به ارتباط و اهمیت زنجیره غذایی و انرژی در طبیعت، هرگونه برداشت خارج از ظرفیت تحمل و احیای رویشگاه ها و دخل و تصرف در جامعه گیاهی به عنوان تولیدکنندگان اولیه و اصلی اکوسیستم در قالب برداشت گیاهان دارویی، محصولات ارگانیک، ورود دام و چرای بیش از ظرفیت مراتع، طبیعت گردی، آفرود، سافاری و موتورهای تریل، فعالیت های معدنی، عمرانی، تغییرات کاربری به هر شکل و موارد مشابه عامل اصلی نابودی زیستگاه ها و تنوع زیستی است.

وی یادآور شد: بهره برداری از گیاهان دارویی و مرتعی برای افراد محلی در حد مصارف خانوار روستایی مرسوم بوده اما بهره برداری عمده به منظور فروش به طور قطع ممنوع و قابل پیگیری از طریق مراجع قضایی می باشد.

اشتری با بیان اینکه ممنوعیت و محدودیت برداشت تولیدات اکوسیستمی در کشورهای مجاور باعث افزایش قیمت این محصولات و در نتیجه افزایش قاچاق و در برخی موارد صادرات گونه های گیاهی و جانوری و فرآورده های ارگانیک شده است که در سال های اخیر برای صادرات گونه های گیاهی و جانوری محدودیت های بسیاری اعمال شده که ضروری است.

به گفته وی تاثیرات برخی باورهای غلط هم از طریق حذف برخی گونه هایی که گمان به بدبینی و تاثیرات زیانبار آن می رود و هم از طریق صید و شکار گونه های جانوری دارای درمان های معجزه گر خرافی و برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه‌های منابع طبیعی، تنوع زیستی را به عنوان بانک ژن زنده و پویا به شدت تهدید می کند.

اشتری خشکسالی های پی در پی سال های اخیر را از دیگر عوامل تهدید گونه های گیاهی و جانوری برشمرد و گفت: ضروری است در تقسیم حق آبه بر اساس تاکیدات قانونی ارگان های متولی اولویت حق آبه زیست محیطی و اکولوژیک را مد نظر قرار داده و بر تحقق آن اهتمام ورزند.

وی با تاکید بر اینکه ترویج، توسعه و ایجاد زیرساخت های کشت و تولید محصولات ارگانیک به همراه کاهش تقاضا و اقبال عمومی برای تهیه این محصولات از مجاری قانونی می تواند تا حد زیادی از دستبرد به منابع طبیعی و تهدید تنوع زیستی بکاهد، افزود: در این حالت دیگر شاهد برداشت و عرضه بدون رهگیری گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی و فراورده های دارویی و خوراکی حیوانی با منشاء طبیعی در کنار جاده ها و مراکز طب سنتی و عطاری و نظایر آن نخواهیم بود.

اشتری با اشاره به بحث ترسیب کربن (جذب دی اکسید کربن توسط پوشش گیاهی)، اضافه کرد: در حال حاضر گرم شدن کره زمین بزرگ ترین معضل در جهان محسوب می شود و ما با از بین بردن این گیاهان مرتعی که اصلی ترین تاثیر را در ترسیب کربن و از بین بردن گازهای گلخانه ای دارند، تنش های زیست محیطی در منطقه و کشورمان را افزایش می دهیم.

وی بر لزوم مشارکت و همکاری مردم در این زمینه تاکید کرد و گفت: از مردم استان می خواهیم به منظور حفظ و توسعه رویشگاه ها و تنوع زیستی ارزشمند، از هرگونه برداشت غیرمجاز و خرید و فروش فراورده های زیستی حاصل از گونه های وحشی گیاهی و جانوری خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، ۱۹ می برابر با ۳۰ اردیبهشت به عنوان روز جهانی گونه های در معرض خطر انقراض و روز تنوع زیستی نامگذاری شده است.

بیان دیدگاه